Lastuilua Vanhojen virheiden välttäminen lisää uusien mahdollisuuksia

Erään epäilyksen kuolema

  • Kyltti Lahdentien varressa Järvenpään pohjoisesta liittymästä etelään päin. Korjattava silta eteläisessä liittymässä.
    Kyltti Lahdentien varressa Järvenpään pohjoisesta liittymästä etelään päin. Korjattava silta eteläisessä liittymässä.
  • Tuulilasin läpi otettu kuva Järvenpään eteläisen liittymän korjattavasta moottoritiesillasta.
    Tuulilasin läpi otettu kuva Järvenpään eteläisen liittymän korjattavasta moottoritiesillasta.

Aineksina vilkas mielikuvitus ja betoniin liittyviä uutisia. Niistä on tämä soppa tehty. Toivon tarinani toimivan ehkäisynä villeimmille epäilyksille.

Oletko huomannut, että nykyään kerrostalojen perustuksiakin valetaan talvipakkasilla? Minäpä olen. Eikä edes lämmityslaitteita näy mailla halmeilla. Betoni ei ole enää Suomessa samaa velliä kuin ennenmuinoin. Tässähän on kehityksen merkit näkyvissä.

Miten ollakaan, liikkuessani pääkaupunkiseudulla ja sisämaassa, sama terävä huomiokykyni kiinnittyi ensimmäisessä kuvassakin näkyvän kaltaisiin kyltteihin ja niiden jälkeisiin kapeikkoihin ajoradalla siltapaikoilla. Siltoja korjataan nyt runsaasti maassamme. Nehän ovat betonisiltoja.

Kemijärvellä purettiin rautatielle rakenteilla ollut betonisilta, kun betoni ei täyttänyt lujuusvaatimuksia. Liikaa ilmaa betonissa, kuulemma.

Halvin tarjous voittaa ja ilma on halvempaa kuin betoni. Melko helppo oli luoda hypoteesi epäilyksieni pohjalle. Onneksi otin sitten tarkemmin selvää.

Lahden moottoritien sillat on rakennettu viime vuosituhannen puolella ja "ilmabetoni" saatiin tuotantoon vasta kymmenkunta vuotta siten. Näin Lahden moottoritien siltakorjauksilla ei ole mitään isompaa tekemistä Kemijärven rautatiesillan purkamisen kanssa.

Varsinkin kun Lahden moottoritien sillat ovat jo kestäneet yli kymmennen vuotta raskasta liikennettä, niiden yli ja ali uskaltaa henkilöautolla ajaa. Tätä en nyt epäile yhtään.

 

Linkkejä

http://yle.fi/uutiset/3-9020449 Ylen uutinen Kemijärven rautatiesillan epäonnistumisesta.

http://www.autotoday.fi/Lahden+moottoritien+etelapaahan+siltatoita+koko+... Uutinen pääkaupunkiseudun siltakorjauksista.

http://www.rakennuslehti.fi/2016/12/tekniikan-tohtori-seppo-matala-vasta... Betonitutkijan kannanotto.

http://www.rakennuslehti.fi/2016/12/yksi-tuulivoimalan-perustus-purettii... Tuulivoimaloihinkin on toimitettu kelvotonta betonia.

http://www.skanska.fi/fi/media/uutinen/?nid=AVMlgX0o Lahden moottoritie valmistui vuosituhannen vaihteessa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Olli Kankaanpää

Todellakaan ilma ei maksa mitään ja Suomen suurin betonin valmistaja Rudus pyörittelee peukaloitaan. Suomalainen rakentaminen on laadutonta jollei sitä itse valvo. Helppo-heikin lisäksi paikalle on saapunut myös metro-heikki, joka ei edelleenkään johda mihinkään.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Saattaa olla vieläkin US Puheenvuoron säännöissä, ettei huhuja saa levittää. Siksikin jouduin vähän miettimään, miten asian esittäisin. Jätin firmojen nimetkin pois, nehän näkyvät linkeissä.
En nyt sanoisi, että sillanrakennus on ihan laadutonta. Siinähän juuri on laatukontrolli, josta tuossa Matala-linkissä on enemmän.

Olli Kankaanpää

Kävelemme liukkaalla polulla. On myös tutkittua tietoa, jota en Ruduksen vuoksi esitä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset