*

Lastuilua Vanhojen virheiden välttäminen lisää uusien mahdollisuuksia

Pitääkö kansallislaulumme kieltää maahanmuuttajilta?

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen!
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien!

http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=320

Kun Suomi on täyttämäisillään sata itsenäisyyden vuotta, on ehkä hyvä korostaa, että aito isänmaallisuus ei anna monikulttuurisuudelle samaa arvo kuin suomalaisuudelle. Tämä käy hyvin ilmi kansallislaulustammekin.

Pitäisikö Maamme-laulun laulaminen kokonaan kieltää maahanmuuttajilta?  Hehän joutuvat valehtelemaan, jos sitä laulavat. Eikö riittäisi, että läsnäolevat maahanmuuttajat kunnioittaisivat hiljaa seisten, kun suomalaiset laulavat kansallislauluaan?

Kun Maamme oikein luetaan, vasta kolmannen polven maahanmuuttaja saa valehtelematta suomalaisten lauluun yhtyä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (67 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Asiaa selventäviä vastauksia toivon erityisesti maahanmuuttajataustaisilta suomalaisilta.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Suurin osa suomalaisista on maahanmuuttajia.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Mutta maamme laulu on jo itsessääm monikulttuurisuuden lopputulos. Ruotsinkielinen Runeberg kirjoitti runon Vårt Land jonka saksalainen Fredrik Pacius sävelsi ( Pacius oli myöskin ominut ruotsin kielen muutettuaan Suomeen). Maamme vaakuna, leijona, on myöskin ruotsalaista alkuperää. Suomen vaakuna löytyy Kustaa Vaasan hautamuistomerkissä (1583). Tämä Uppsalan tuomiokirkossa oleva vaakuna oli Eric O. W. Ehrströmin lähtökohtana hänen suunnitellessaan itsenäisen Suomen ensimmäistä vaakunaa.

Pitäisikö ummikkonationalistien ja kiihkofennomaanien hakea joku muu vaakuna ja laulu itselleen kun tuo monikulttuurisuus tuntuu olevan niin kova pala nieltäväksi?
Perustuslain juuretkin ovat Ruotsin lainsäädännössä by the way.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mitä sitä nyt lauluja kieltelemään.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Eikö voitaisi vain muutella sanoja ihan kuten Putin teki NL:n kansallislaululle Oi sä suuri ja mahtava... ?

Samalla tavallahan voimme laulaa Eestin kansallislaulua omilla sanoillamme. Jokaisen omalla kielllä sopivat sanat.

Kari Mäkelä

Pitäisikö julkiset kysymykset kieltää pyllyköiltä? Hehän joutuvat valehtelemaan kun esittävät kykenevänsä rationaaliseen kysymyksenasetteluun.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Ehdotan että laitat korkin kiinni lopullisesti.

"Ajoittain raitis ja rehellinen perussuomalainen. Pyrin positiivisuuteen päin uusia mahdollisuuksia etsien."

Vielä en ole positiivisuutta löytänyt kirjoituksistasi eikä oikein uusia mahdollisuuksia ole tullut ilmi.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Voisinko kuitenkin ajatelle, että pyrimpä mihin päin vain, niin se on mielestäsi positiivisempaan suuntaan?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Mistähän syystä Kari Mäkelän kommentti on jäänyt hyväksyttäväkseni? Kasvokuvaa ei näy profiilissa, siinäkö syy?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Onhan tässä muitakin vaihtoehtoja kuin kieltää maahan asumaan muuttaneita kansalaisia laulamasta Maammelaulua kuten ensinnäkin että ei kielletä ollenkaan laulamasta. Toisaalta voitaisiin laulaa Maammelaulua alkuperäis sanoilla ruotsiksi Vårlt land tai sitten vaikka työstää uusi Suomennos Runeberin runosta sillä onhan nykyinen jo yli 100-vuotta vanha.

Miltä esim kuuloistaisi:
Oi maa, oi maa, oi kotimaamme...

Tai voitte koittaa rustata käännöstä ittekkin, alla alkuperäiset sanat:

Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
Ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
Mer älskad än vår bygd i nord,
Än våra fäders jord.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

En tiennytkään että Suomessa asuessani Maamme-laulun laulamiseni on aiheuttanut tämmöisen ongelman. No, onneksi nyt jo asun täällä USA:ssa ja tuota laulamista ei enää tule harrastetuksi. Suurlähetystön järjestämät itsenäisyyspäivän juhlat täytynee jättää väliin ettei vaan tule sellaista mielikuvaa että tulisin sinne laulamaan.

Tytär omaksui Suomessa joitain suomalaisia perinteitä, mutta ne on tietenkin helppo oppia pois. Täytyy kertoa hänelle että Maamme-laulu on nyt sitten häneltäkin kielletty. Miksihän hänelle muuten sitä Suomessa opetettiin, kun se kerran niin paljon pahennusta herättää?

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

J.S:"En tiennytkään että Suomessa asuessani Maamme-laulun laulamiseni on aiheuttanut tämmöisen ongelman. "

Ei se laulamisesi sinänsä mitään ongelmaa aiheuttanut..hieman kuitenkin myötähäpeää aiheutti kun et sanoja osannut juurikaan.

J.S:" No, onneksi nyt jo asun täällä USA:ssa.."

Onneksi varmastikin maallemme, mutten ole varma siitä miten USAssa asia käsitetään. Toivottavsti voit olla sanomatta että olet Suomesta?

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Älä huoli Salakari, opettajat kusettivat. Ei ole mitään suomalaista kulttuuria tai perinteitä, ne kaikki on lainattua jostakin huitsin nevadasta.

Käyttäjän abdurrahmanfaig kuva
Abdurrahman Faig

Itse olen maahanmuuttjan jälkeläinen ja minulla olisi pari valittua sanaa sanottavanani.

Ensinnäkin, nationalismi ei paranna mitään. Kaikki maailmanhistorian sodat ja konfliktit ovat syntyneet joko nationalismin tai uskonnon takia. Isänmaallisuudesta ei hyödy kukaan, eikä ole järkeä lokeroida ihmisiä syntyperänsä mukaan. Jos olisin voinut valita, olisin luultavasti syntynyt Suomessa tai Ruotsissa, mutta minkäs teet kun kaikkia ei ole siunattu hyvällä synnyinmaalla. Yhtä hyvin lottovoittaja voisi kieltää köyhiä puhuttelemasta itseään. Mitäs kun eivät ole yhtä rikkaita kuin hän.

Mikä sinua niin ärsyttää siinä, että maahanmuuttajat laulaisivat Maamme-laulua? Kansallislaulut ovat osa maan kulttuuriperintöä, eikä muuta. En näe järkeä kieltää kansallislaulun laulamista. Ideologiasi muistuttaa huolestuttavan paljon fasismia. Perussuomalaisuutesi ei myöskään paranna asiaa.

Toivon että punnitset väitteesi uudestaan ja riisut ne kapeat putket, joiden läpi maailmaa tällä hetkellä katsot. Kaikkea ei voi valita, muuten maailmassa ei olisi pahuutta.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Joo, minäkin olen maahanmuuttajan jälkeläinen.
Joku sukuhaara muutti Suomeen joskus 1600-luvulla.
Historian kirjoista (oikeuden päätöksestä) löytyy myös maininta esi-isästä, joka toimi lukkarina ja joka sai sakkoa tapeltuaan kännipäissään jumalanpalvelun aikana.
Muista sukuhaaroista ei ole niin tietoa.

Muutin pois Suomesta, koska muka-isänmaalliset sortavat siellä kansaansa.

Henry

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Näin kirjoittaa siis mies, joka vaatii perinteisen kristinuskon kouluopetuksen lopettamisista suomalaisilta lapsilta.
"Kansallislaulut ovat osa maan kulttuuriperintöä..." Tästä olemmekin samaa mieltä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Mitä on "perinteinen kristinusko"?

Minä en halua maksaa lasten aivopesua.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #25

"Kansakoululaki määritteli kouluissa järjestettävän uskonnonopetuksen luonteen vuonna 1923. "
https://koulujakirkko.evl.fi/70-uskonnonopetuksen-...
Jos se on alkanut jo vuonna 1923, niin onhan se perinteistä kristityille. Jos se lopetetaan, perinne tuhotaan.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #28

Olet tavallaan oikeassa. Meillähän on jo tuhottu sellaisiakin juridisia perinteitä kuin kuolemanrangaistus ja kuulovammaisten avioliittokielto.

Käyttäjän abdurrahmanfaig kuva
Abdurrahman Faig

Kyllä, olet oikeassa sen suhdeen että vaadin "perinteisen" kristinuskon ja sen mukana kaikkien muidenkin uskontojen opetuksen lopettamista. Perinteet ovat suurimmaksi osaksi kahleita, jotka estävät ihmiskunnan henkisen kehittymisen. Ihminen on olento, joka vaatii hengellisyyttä elämäänsä. Vaitettavasti tämä kovasti haettu hengellisyys joudutaan perinteiden ja yhteiskunnan normien pakottamana etsimään kristinuskon, islamin, juutalaisuuden tai jonkun muun uskonnon pyhätöistä. Jumala on yksityinen asia. Jos häntä, eli eräänlaista korkeampaa voimaa esiintyy, niin silloin häntä esiintyy kaikkialla ympärillämme, lukuun ottamatta kirkkojeen ja moskeijoiden kaltaisia paikkoja.

Marko Parkkola

"Kaikki maailmanhistorian sodat ja konfliktit ovat syntyneet joko nationalismin tai uskonnon takia."

Unohtuikohan nyt ainakin heimosodat, sisällissodat ja valloitussodat.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Entäpä imperialismi ja kolonialismi?

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #45

Ne ei liity nationalismiin. No kolonialismi ehkä tietyissä tapauksissa, jos on menty asuttamaan ennestään asuttamattomia alueita.

Käyttäjän abdurrahmanfaig kuva
Abdurrahman Faig

Heimo- ja sisällissodat johtuvat usein nationalismista ja valloitussodat lähes aina uskonnosta. Kerro yksikin hitoriallinen taistelu, jossa ei uskonto ja nationalismi ole ollut esillä? Jopa Suomen sisällissodassa vuonna 1918 valkoiset eivät myöntäneet punaisten olevan aitoja suomalaisia, koska he olivat Venäjän tukemia. Toki aatteilla, kuten kommunnismilla, on oma osuutensa konflikteissa, mutta aatteet eivät vedä edes vertoja nationalismin ja uskonnon aiheuttamiin tuhoihin.

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #58

Uskossaan vahvoille on turha jankata.

Käyttäjän abdurrahmanfaig kuva
Abdurrahman Faig Vastaus kommenttiin #60
Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kyllä toisenkin säkeistön laulaminen monen osalta varmaan valehtelusta käy.
On maamme köyhä, siksi jää,
jos kultaa kaivannet
Sen vieras kyllä hylkäjää,
mut meille kallein maa on tää,
sen salot, saaret, manteret,
ne meist on kultaiset.
Varmaan moni ei hyväksy ajatusta suosiolla köyhäksi jäämisestä. Maahanmuuttokriitikot taas eivät oikein usko tuohon, että vieras kyllä hylkäjää, kun on kerran kiinni päässyt.

Uuden Suomen blogeja ja kommentteja lukiessa taas herää epäilys, että seitsemättä säkeistöä laulaessa tosi moni valehtelee.
Tääll' olo meill on verraton
ja kaikki suotuisaa,
vaikk onni mikä tulkohon,
maa isänmaa se meillä on.
Mi maailmass on armaampaa
ja mikä kalliimpaa?
Tuohon 'mikä kalliimpaa?' kysymykseen tosin moni varmaan yhtyy.

Epäilenpä, että taisit pistää tämän vähän kieli poskella katsoaksesi, mitä tarttuu haaviin?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ulkosuomalaiset tuli tässä nyt kylläkin yhtenä laulamiseen ehkä sopimattomana ryhmänä mieleen. Sanoituksestahan välittyy kuva siitä, että Suomessa asutaan.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Satumaa-tango sopisi sitten ainakin merten taakse muuttaneille olettaen, että kotimaan kaiho on jäljellä...

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Otittekos te blogistin ihan tosissaanne? Pointti kai oli, että näin absurdeihin johtopäätöksiin sitä voi tulla, jos ajatellaan, että laulua laulaakseen tulee kirjaimellisesti yhtyä laulun sanoihin (vrt. Suvivirsi-keskustelu).

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Näkökulma, etten sanoisi keskustelua laajentava näkökulma.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mätäkuun uutisia, ja se mätäkuukin alkaa vasta heinäkuun loppupuolella.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Seija, enkös esittänyt viattomia kysymyksiä, enkä mitään uutisia?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Et :)

"..on ehkä hyvä korostaa, että aito isänmaallisuus ei anna monikulttuurisuudelle samaa arvo kuin suomalaisuudelle."

"Kun Maamme oikein luetaan, vasta kolmannen polven maahanmuuttaja saa valehtelematta suomalaisten lauluun yhtyä."

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Raumalaiset joutuu kuuntelemaan porilaisten marssia,helppoa ei ole kenelläkään,!!

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Porilaistenmarrsi (alunperin joku ranskalainen valssi Napoleonin hovista) on oikeasti järkyttävä, vai missä muussa laulussa käsketään nostamaan päätä ja iskemään kalpaa niin että vainolaisten hurme peittää maan. Ihme ettei kappaletta ole kielletty ja hävitetty yllytyksenä kansanryhmää kohtaan.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Sekoitat lahjakkaasti termejä toisiinsa.

Marssin tai ainakin sen loppuosan säveltäjäksi on arveltu saksalaissyntyistä helsinkiläistä kapellimestaria ja urkuria Christian Fredric Kressiä (1767–1812). Historioitsija Tauno Perälän mukaan sävelmä on vielä vanhempi ja sen eräs versio esiintyy 1700-luvun suosituimman ruotsalaisen trubaduurin Carl Michael Bellmanin kokoelmissa. 1800-luvun puoliväliin asti kappale oli lähinnä näyttämömusiikkia ja muuntui vasta sen jälkeen varsinaiseksi sotilasmarssiksi.

Puhallinorkesterille marssin on sovittanut sotilaskapellimestari Conrad Greve. Fredrik Pacius on sovittanut marssin mieskuorolle, Martin Wegelius sekakuorolle ja Robert Kajanus vapaasti soinnuttaen orkesterille. Jean Sibelius on tehnyt marssista konserttisovituksen täydelle sinfoniaorkesterille.

Marssin alkuperäistä nimeä ei tiedetä.Kress oli nimennyt marssin nuotteihin nimeksi March maeostoso, ”majesteetillinen marssi”. 1800-luvun alussa marssia oli kutsuttu myös nimillä Napoleonin marssi, Bonaparten marssi ja Bonaparte Egyptissä.

Kappale nousi yleiseen tietoisuuteen ja suosioon sekä sai nykyisen nimensä vuonna 1851, jolloin se esitettiin taustamusiikkina Suomen sotaa kuvanneen Fredrik Berndtsonin musiikkinäytelmän Ur livets strid (”Elämän taistelusta”) ensi-illassa. Näytelmän musiikin koonnut kapellimestari Conrad Greve valitsi ”Kressin juhlamarssin” taustamusiikiksi Lapuan taistelua kuvanneeseen kohtaukseen, jossa Georg Carl von Döbelniä esittänyt näyttelijä astui lavalle pukeutuneena Porin rykmentin univormuun. Tämän jälkeen kappaletta alettiin kutsua Porilaisten marssiksi.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #23

Aivan tajuton historiapläjäys komenttina! Kiitos vaan. Silti säälikäämme raumalaisia.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #23

Ralf Karlsson, ainakin meille opetettiin aikoinaan koulussa että Porilaistenmarssi sävellettiin alunperin valssiksi Napoleon Bonaparten järjestämiin tanssiaisiin. Voihan saamani peruskoulun historian opetus olla väärässäkin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kun tutkin isoisän papereita, löysin sieltä Venäjän passin, jonka oli myöntänyt Kuopion läänin kuvernööri. Saanko laulaa?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minun isoäitini syntyi v. 1906 Venäjällä, tarkemmin sanottuna Varsinais-Suomen Pyhämaassa. Isänpuoleinen suku on silloisen Venäjän Köyliöstä.

Sitten kun kyyditykset alkavat niin jos saa toivoa, mielummin Siperiaan kuin Köyliöön.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Eikö aloituksessa selkeästi annettu lupa kolmannen polven maahanmuuttajille?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tuo on tietty totta. Pitää muistuttaa mutsia ettei sovi laulaa.
Edesmennyt mummini taisi mielummin muutenkin hoilata "Kansainvälistä". Jotain kansojen veljeydestä.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Minä taas synnyin Sveitsissä, jossa suomalaiset vanhempani työskentelivät silloin. Laulu ei siten kuulune minullekaan.

Oletan, että tämä blogi oli sarkasmia. Jos ei ollut, persut on vielä hullumpia kuin luulinkaan.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olen havaitsevinani rasismin juuria ajattelussasi. Meneen näin: yksi persu = kaikki persut.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Havaintosi pitänee paikkansa, mutta muistettakoon, että et ole suinkaan ainoa puolueenne jäsen, joka esittää tällaista maailmankuvaa.

Niin, oliko kirjoitus tarkoitettu huumoriksi vai ei?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #36

Kukin tarttuu tavallaan. En tätä nyt ihan pelkäksi huumoriksi tarkoittanut.

Marko Parkkola

Ehdottomasti pitää kieltää. Mutta koska olemme tasa-arvon maa, pitää Maamme kieltää kaikilta. Vain tämä takaa perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ateenalaisten laulua taas voi pitää vanhojen äijien ovelana juonena nuoria miehiä vastaan...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Onhan tämä ainakin herättänyt keskustelua, joka tietenkin on aina blogin tarkoituskin. Keskustelua pitää joskus provosoitakin.

Ensimmäisessä kommentissani kaipailin maahanmuuttajataustaisten kannanottoja. Tarkoitin siis sellasia, joita ei Suomen heimoihin lueta syntyperänsä vuoksi. Näitä kommentteja ei nyt koivin runsaasti ole tullut. Mitä tuntemuksia sellaiset sanat kuin "synnyinmaa" tuottavat, se ei ole vielä selvinnyt. Ehkä jää yksityisasiaksi?

Muutamat ovat ilmoittautuneet maahanmuuttajataustaisiksi vähän kauempaa historiasta ja jotkut ovat ilmoittaneet kaikki muutkin.

Voinen Juha Kuikan 1. kommenttia pitää jonkinlaisena tiivistelmänä. Ei ole kukaan kieltämässä laulamista. Lisäys: on sentään Marko Parkkola ja vieläpä kaikilta.

Marko Parkkola

Perustan kantani apulaisoikeuskanslerin ratkaisuun suvivirrestä.

https://yle.fi/uutiset/3-7157209

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kansallislaulu on kansallismielinen ja siten ongelmallinen. Ihan linjassahan tuokin olisi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sibeliuksen Finlandia-hymni pitäisi ottaa kansallislauluksemme, nykyisessä on karmea sävel.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Hyvinkin olin tietoinen joitenkin halusta saada Finlandia-hymnistä kansallislaulumme. Ettei osa noista haluajista juuri kokisi Maamme-laulun sanojakin ongelmallisiksi?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ei sanat niinkään mutta sävel on karmea.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Kun nyt tietyltä suunnalta tämänkaltaisten kieltojen esittäminen ei ole mitenkään harvinaista nykyisin. Sen myötä loppuu halu laulaa Maamme-laulua meiltä muiltakin joten ei voi sanoa etteikö noilla puheenvuoroilla olisi vaikutusta.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kansallislauluhan on kansallismielisyyden huipentuma. Sen kieltäminen voisi olla kansallismielisyyden vastaistakin.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Laulakoot. Onhan aikoinaan annettu Sibeliuksen Finlandiakin biafralaisille kansallislauluksi.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Jos syö omaa leipäänsä, niin silloin voi laulaa mitä haluaa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Timo Soinin vastauksista Aamulehden kysymyksiin, Al 10.6. sivu A8 // UUTISET:

Jean Sibelius vai Oskar Merikanto?

- Sibelius. Maamme-laulu vavahduttaa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

LOL, osta päivän Aamulehti, otsikko on Taistelukukko jättää kehän: "Tulipahan elettyä"

Pitäisiköhän Maamme-laulu kieltää perussuomalaisilta?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #63

Itse kyllä vaihtaisin Maamme-laulun Finlandiaan.

Moniko tietää, että Oskar Merikanto sävelsi niin sosialidemokraattien kuin keskustankin tunnuslaulut? Alkuperäiset tilaajat olivat tosin Helsingin työväenyhdistys ja Kajaanin maanviljelysseura.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #64

Pientä nippelinappeli tietoa: Sibeliuksen Finlandia hymni on pelkkä sinffonia sävelmä, sanoituksen tilaaja puolestaan oli alunperin Suomen Vapaamuurarit johon säveltäjä itsekkin kuului. Nykyisin käytössä olevat sanat perustuvat tähän alkuperäiseen vapaamuurarien iltapäiväkerhon tilaustyöhön. Mistään alaliitto hysterioinnista ei kuitenkaan ole kyse, vaan ymmärtääkseni miesten poikakerhossa on kyse huvittelusta leikkimisestä. On surullista että Suomessa aikuisten miesten on mentävä piiloon leikkimään.

Ja vaikka sanoituksen vapaamuurari tausta ei haittaisikaan ja tuskin haittaakaan, niin oliko nyt hymnin toisessa vai kolmennessa säkeistössä missä ruvetaan höpisemään Jumalista ja Jeesuksista mikä nykyaikana heräittäisi triggeröitymistä, mielensä pahoittamista, puolesta uhriutumista ja närää enenemmistön keskuudessa. Ei pahalla, onhan Finlandia hymnillä kuitenkin kaunis sanoitus.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Kun omat esi-isäni löytyvät kirkonkirjoista 1600-luvun alkupuolelta, niin olisin taipuvainen ajattelemaan, että sitä tuoreemmat uussuomalaiset eivät saisi Maamme-laulua laulaa. Jos Jääskeläisellä ei ole esittää vastaavia dokumentteja esi-isistään, niin uussuomalaisena ei saisi mielestäni kansallislauluun osallistua. Voisin kuitenkin hyväksyä, että Jääskeläinen saisi liikutella huuliaan laulun tahdissa, jos ei päästä ääntäkään :)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset