Lastuilua Vanhojen virheiden välttäminen lisää uusien mahdollisuuksia

Liikennevirasto nollabudjetille sähköautokaudella?

Tein pienen laskuharjoituksen käyttäen seuraavia lukemia Suomen henkilöautokannasta:

  • ajoneuvokanta: 3000000 kpl
  • ajosuorite/v: 15000km
  • kulutus/km: 0,07l/km
  • veroa/l: 1€/l

Tulokseksi sain verokertymää n. 3 miljardia euroa vuodessa.

Sitten laskin saman tuloksen tilanteessa, jossa koko autokanta on sähköautoja ja kulutus on 0,2 kWh/km ja veroa on 0,03 €/kWh. Tästä verokertymälukemaksi sain n. 270 miljoonaa euroa vuodessa. Kun tätä vertaa nykyiseen liikenneviraston budjettiin, joka on n. 2 miljardia/v, niin otsikon epäilys on jotenkin perusteltu, vaikka laskelmani onkin vain suuntaa-antava. Käytännössä tarkoittaisi ehkä sitä, että Suomi olisi ensimmäisenä maana siirtymässä hiekkapintaisiin moottoriteihin?

Nyt kun blogini kommenttimäärä on saatu kohotettua hätäisten sähköautoilun puolustajien kommenteilla, niin sanottakoon, etteihän tuo muutos polttomoottoriautoista sähköautoihin kuitenkaan tapahdu yhdessä vuodessa. Täten verokarhulla on aikaa sopeutua muutokseen. On siinä silti vähän mietittävää, koska esimerikiksi polttoaineverojen periminen kuluttajasähköstä aiheuttaisi monenlaisia kurjistumisongelmia ja asumistuen kautta rahan kierrätystä.

Entisen liikenneministeri Bernerin tienkäyttömaksuajatus oli minusta kuin luotu sähköautokautta varten. Siirtymävaiheessa vain olisi tässäkin polttomoottoriautoilijoille annettava jotain hyvitystä, ettei tulisi tuplarangaistusta. Toisaalta hyvitys polttomoottoriautoilijoille olisi ilmastouskonnossa pyhäinhäväistys, ettei se toteutune siinäkään tapauksessa, että tienkäyttömaksut joskus tulisivat voimaan.

Yksinkertaisessa laskelmassani ei ole huomioitu liikenne-energian elinkaaren muita vaikutuksia eikä ajoneuvoihin kohdistuvia veroja. Tavallaan kuitenkin oletan, että kun sähköauto on normiauto, siihen kohdistuva verotus ei ole olennaisesti alempaa kuin nyt polttomoottoriautoon kohdistuva verotus. Muutoin verokarhun säkkiin tulee toinen reikä.

Muutoin olen sitä mieltä, että sähköauto on suurella todennäköisyydellä lyömässä läpi, mutta sen kannan kasvun kiihdyttäminen yhteiskunnan maksamalla tuella (=verohelpotuksilla) ei ehkä ole kaikin osin viisasta. Eihän sähköautot ole päästöttömiäkään, vaikka Trafi niin uskoisi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Jos arvata pitää, niin autoilijoiden verokertymä synnytetään yhä useammasta lähteestä. Fossiilisten polttoaineiden verotusta tietysti kiristetään, mutta epäilemättä siirrytään lisäksi suoritepohjaiseen verotukseen. Siis ajokilsojen mukaan. Tämäkin rokottaa enemmän polttomoottoreita kuin sähköautoja, joiden keskimääräinen ajomäärä jää akkujen kapasiteetin ja latauksen hitauden vuoksi alhaisemmaksi. Ole aivan huoleti. Autoilijoilta otetaan varmasti edelleen moninkertaisesti se mitä tienpitoon palautetaan.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Sähköautojen "polttoaine"verotus olisi melko helppo toteuttaa kun auto "tietää" ihan koko ajan paljonko sinne on tyrkätty kilowatteja sisään ja se tieto on varmaan aika helppo täräyttää muistiin talteen. Lisäksi näissä kaikissa taitaa olla internetyhteys?
Jos muuten joku kauppakeskus tms. paikka antaa ladata ilmaiseksi niin pitäisikö siitä kuitenkin maksaa jotain veroa koska eihän tässä maassa saa ottaa ilmaiseksi vastaan juuri mitään. Työpaikalla ladattaessakin pitää maksaa veroa.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Siis vanhojen polttomoottoriautojen arvo säilyy.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Toivottavana pitäisi, jos ei tulisi mitään äkkinäisiä hinnanmuutoksia.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tuossa olisi ehkä ratkaisu siihen, ettei asuntojen käyttösähkö kallistuisi liiaksi sähköautojen verotuksen vuoksi.
Eikä se kauppakeskuksen ilmainen sähkökään sitten olisi verovapaata sähköautoilijalle, jos auto "kantelisi" tiedot verokarhulle.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

On se sähkö silti "ilmaista". Kyllä minäkin maksaisin mielelläni polttoaineesta pelkän veron.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Koko Suomen kaikki hiilidioksidipäästöt voitaisiin nollata pelkästään nykyisellä liikennepolttoaineista kerätyllä arvonlisäveron tuotolla.
Sen sijaan edes liikenteen päästöjä ei voida nollata millään määrällä sähköautoja tai mitään muitakaan kulkineita.
Tämän vuoksi tulemme noin 100% varmuudella valitsemaan jälkimmäisen vaihtoehdon, jos noista kahdesta pitää valita. Asian ratkaiseminen poistaisi sen päiväjärjestyksestä ja tuhoaisi hyvin alkaneen busineksen.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Mikäli tulevaisuuden hallituspuolueet säilyttävät järkensä ongelmaa ei tule ainakaan kertarysäyksellä vaan sähköautoihin siirrytään markkinaehtoisesti eli pikkuhiljaa, ja luonnollisten kuluttajavalintojen kautta. Tietenkin vihreä diktatuuri voi puskea tässäkin lävitse kuten Helsingin uudisrakentamisessa nykyään jossa väitetään pysäköintialueiden rakentamatta jättämistä "markkinaehtoiseksi pysäköinniksi".

Mutta siirtymäkaudesta polttomoottoriautoista sähköautoihin voi tulla pitkä ja hankala varsinkin jos ajetaan gps-perustaista ajosuoritteeseen perustuvaa verotusta. Oikeudenmukaista olisi tällöin se että gps-perustainen verotus koskisi vain sähkökäyttöisiä henkilöautoja. Tällöin olisi siis pakko hyväksyä ko. isoveli valvoo -järjestelmä kun hankitaan sähköauto.

Lvm:n Kansliapäällikkö Harri Pursiainen perusteli asiaa aikanaan sanoen että "kaikillahan on jo matkapuhelin mukanaan". Iltapäivälehtien suorittamassa tieteellisen tarkassa gallupkyselyssä 75 - 85 % suomalaisista autoilijoista tyrmäsi koko gps-perustaisen ajoneuvoveron.
Kuinka suuri halu tällä 75 - 85 % autoilijoista on siis hankkia sähköauto? Edessä voisi olla suoranainen viivytystaistelu jossa vanhat bensa- ja dieselautot tultaisiin ajamaan melkolailla loppuun.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

VW siirtyy nopealla tempolla ja BMW nähtävästi hitaammalla.Eli se siitä markkinoiden määräämästä tahdista.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Asia on helposti korjattavissa .

Nostakaamme sähkövero kymmenkertaiseksi , jolloin liikenteen sähköverotuotto ( 270 M€) nousisi lähes samalle tasolle kuin polttoaineveron tuotto ( 3000 M€).

Tällöin kotitalouksien maksama sähkön hinta ( nyt n. 15c/kWh) jopa ylittäisi edistyksellisten vihermaitten kuten Saksan ( 30c/kWh) kohoten noin 40 senttiin kilowattitunnilta,

Tällöin sadan kilometrin ajo sähkökotkottimella maksaisi kotona ladaten 80%:n ´lataushyötysuhteella´ noin 10 euroa ; sillä saa käsittääkseni noin seitsemän litraa bensiiniä.

(Nykyisinkin on sähköautolla ajaminen kalliimpaa kuin bensavehkeillä , jos käyttää kaupallisia pikalatauspaikkoja. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/20180717220... )

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset