Lastuilua Vanhojen virheiden välttäminen lisää uusien mahdollisuuksia

Autojen elinkaaripäästöistä

  • Eräs tulos päästövertailuista. Keltainen=sähkö, punainen=hybridi, harmaa=diesel, musta=bensa
    Eräs tulos päästövertailuista. Keltainen=sähkö, punainen=hybridi, harmaa=diesel, musta=bensa

Eräs blogisti, joka on estänyt minulta kommentoinnin blogiinsa, esitti erilaisia väitteitä sähköautojen elinkaaripäästöistä verrattuna polttomoottoriautoihin. Hän suositteli MIT:in carboncounteria.

Jos käyttää keskilännen sähköntuotannon hiilitasoa ja runsaasti maantieajoa, sähköautot eivät erityisesti erotu edukseen kilometrikustannuksiltaan eivätkä edes päästöiltään. Jos taas sähkö on tuotettu vähähiilisesti, sähköautojen elinkaaripäästöt ovat selvästi vähäisempiä kuin polttomoottoriautoilla carboncounterin autokannassa, joka vastaa USA:n markkinoita. Esimerkiksi WV:n dieseleitä ei juuri näy.

Myös verotuksen suomalla tuella on merkitystä kilometrikustannuksiin.

Vajaa kuukausi sitten kirjoitin aiheesta blogissani erään tutkielman innoittamana. Tutkielmassa oli saatu Saksassa yksi dieselmalli vähäpäästöisemmäksi kuin yksi sähköautomalli. Voinee pitää paikkansa, mutta ei tarkoita, että diesel olisi aina sähköautoa vähäpäästöisempi.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Ehtipä hän ivata jo E-R Korholaakin henkilönä.
Olen myös kummastellut ko. blogistin käytöstä ja sanavalintoja täällä. Hän ajaa asiaansa ilmeisesti uskon suomalla varmuudella (vrt. ilmastouskovaisuus) ja jos joku rohkenee olla eri mieltä aloittaa hän välittömästi henkilöön käyvän hyökkäyksen asia-argumentoinnin sijaan.

Hän myös puuttuu ylimielisillä kommenteillaan toisten blogikirjoituksiin joissa huomio kiinnittyy kirjoittajan ivaamiseen.

Selkeä ei tapoja-, huono itsetunto- sekä narsistinen luonne -tapaus.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olen joskus aiemminkin sanonut, että toivon tapakasvatuksen puutteelta vaikuttavan käytöksen olevan nettirooli tässä tapauksessa. Yritin ohittaa tämän asian aloituksessani.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Vai häiritsi sinua henkilöön käyminen siinä määrin, että päätit kertoa henkilön huonosta itsetunnosta ja narsistisesta luonteesta. (Sic!)

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Olen peräänkuuluttanut hyviä tapoja ja asiallista nettikäytöstä tälläkin palstalla. Ko. henkilön kohdalla asiattomuus on tavaramerkki.
Käsittääkseni tämän blogialustan idea on vapaus saada esittää mielipiteitä joista sitten keskustellaan mikäli aihe kiinnostaa - asiallisesti ilman henkilökohtaisia loukkauksia. Ko. henkilö bannaa asiallisia kommentoijia omista blogeistaan ja tulee loukkaamaan muita henkilöitä toisten blogeihin. Hän on myös tullut esittämään arvioitaan poliittisesta suuntautumisestani, oppineisuuteni määrästä, kyvystäni oppia uutta, miehisestä identiteetistäni ym. henkilökohtaisuuksista omassa blogikirjoituksessani joka käsitteli uusien dieselautojen typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjen nollatulosta.
Kyllä, ko. henkilön asiaton käytös on mielestäni ala-arvoista. Ja itseäni kiinnostaa yleensä syyt kuten tässäkin tapauksessa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #7

Eli klassinen ”älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon”.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #8

Tuo on oma tulkintasi. Siis ilman tarpeetonta perustelujen toistoa: itseäni kiinnostaa yleensä syyt kuten tässäkin tapauksessa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #11

Ei sillä ole mitään merkitystä mikä sinua kiinnostaa. Kiinnitin huomiota ristiriitaan, että kritisoit Korholaa henkilöön käymisestä, mutta käyt samassa kommentissa hänen henkilöönsä. Ei tämä ole rakettitiedettä.

Sen kun käyt henkilöön jos huvittaa. Ei ole kuitenkaan kovin kunniakasta samalla kritisoida toista samasta toiminnasta.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #12

Asialla on itselleni merkitystä. Jos ei kiinnosta missään ei ohjeisteta lukemaan. Mutta mutta.. puhummeko samasta henkilöstä? En ole kritisoinut Korholaa vaan henkilöä joka kritisoi häntä.
Henkilö jota kritisoin on siis kommentoinut muiden blogeja kuvaamallani tavalla ja käynyt henkilöön. Kerroin esimerkinomaisesti ja tarkistettavalla tavalla (viittaus omaan blogiini joka löytyy täältä: http://lumedemokratia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270... ) näistä henkilöön kohdistuvista loukkauksista ja analysoin ko. käytöstä sekä yritin samalla löytää syytä käytökseen. En siis käynyt henkilöön vaan yritin suorittaa analyysia asiattomasta käytöksestä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #13

Erehdyin kohteesta, mutta se ei ole kritiikkini kannalta olennaista.

Henkilöön käyminen (tällä alustalla) on joko hyväksyttävää, tai paheksuttavaa. Jos sinulla on integriteettiä, noudatat itse samoja tapoja, joita odotat toisten noudattavan. Asia on hyvin yksinkertainen. Asettakaamme kaikille samat vaatimukset/arviointikriteerit, myös itsellemme.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #14

Eli henkilöön käymistä ei saa analysoida.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #15

Enkös minä juuri sanonut, että käy henkilöön niin paljon kuin huvittaa? Älä vain moiti muita, jotka tekevät niin. Tsekkasin muuten tuon linkkaamasi blogin keskustelun kommenttiin #11 saakka. Pata kattilaa soimaa, sanoisin minä. Näytti olevan molemmilla kylki mustana.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #16

Eli asiattomaan käytökseen ei saa vastata samalla mitalla vaan pitää kääntää toinenkin poski.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #17

Luetko lainkaan kommenttejani? Vaikka onkin itselle mukavampaa luoda oliukko ja mätkiä sitä, etenee keskustelu jouhevammin, jos lukee mitä toinen kirjoittaa. Sanoin että samat säännöt kaikille, myös itsellemme.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #18

Kannattaa varoa henkilöön käymistä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #19

Tuo kommentti saa epäilemään, että et ehkä ymmärrä mitä henkilöön käyminen tarkoittaa.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen Vastaus kommenttiin #20

Ymmärrän täysin, halusin vain muistuttaa asiasta.
Olemme siis eri mieltä. Syyksi näkisin näkemyksiemme erilaisuuden. Hyödytöntä kinaa on turha jatkaa joten omasta puolestani toivotan hyvää illanjatkoa. Ja viimeisen sanan saanti on nyt helppoa, omalta osaltani tämä oli tässä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #22

Tulkitsin toteamuksesi edelliseen kommenttiini liittyväksi korjaavaksi ohjeistukseksi. Pahoittelen väärinkäsitystä. Toteamuksestasi olemme yksimielisiä. Erimielisyys liittyy vain siihen millä tarkkuudella niin kannattaa tehdä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ideaalisin polttoaine olisi tietenkin aurinkoenergialla valmistettu vety. En usko kuitenkaan, että tämä konsepti toimisi meidän leveysasteilla.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Sininen täplä kuvan oikeassa alakulmassa on Toyota Mirai, vetyauto. Kilometrit ovat kalliita vielä, eikä päästötkään ole olemattomia, luultavasti vetyteknologian nykytilasta johtuen. Vaan aurinkosähkön tallentaminen akkuun on helposti silti vähäpäästöisempää, koska vedynvalmistuksessa tulee enemmän häviöitä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Vetyteknologia tarvitsee vielä aikaa kehittyäkseen hinnaltaan kilpailukykyiseksi.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Tätäkään ei tarvitsisi pohtia, jos unohdetaan heikko kasvihuonekaasu hiilidioksidi (0,04% pitoisuus ilmakehän alaosissa) ja kiitetään tästäkin vähästä samaista elämälle tärkeää kaasua, hiilidioksidia.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Näistä maisemista sähköautoilevat viheränkyrät nauttii.
https://www.google.com/search?q=lithium+mines&clie...
Jonkun muun mieleen saattaa tulla sellainen pikkuasia että co2 peikko ei ole niin paha että sen verukkeella voidaan antaa lupa aiheuttaa korvaamatonta ja pysyvää tuhoa ympäri palloa.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Otto- ja dieselmoottorit eivät voi olla huonoja keksintöjä, koska ne ovat kestäneet aikaa jo tämänkin verran. Vaikka fossiilisten polttoaineiden (käytännön)saatavuus nykyteknologialla ja hinnoilla on rajallista, jonkinasteisena korvikkeena käyvät kierrätysaineista (kuin myös neitseellisistä raaka-aineista)valmistettavat vastaavat tuotteet.

Filosofinen kysymys on myös se, onko n x vuosi maaperässä tai merenpohjan alla maannut öljy "oikeutetumpi" tulla poltetuksi kuin vastikään kaadettu puu tai kerätyt risut, jotka eivät ole hiilidioksidia sitoneet niin kauan kuin öljy.

Vaikka valmistajat myös kikkailevat polttomoottoriautojen todellisilla vs. ilmoitetuilla kulutuslukemilla, viime aikojen kriittinen keskustelu on tehnyt tehtävänsä päästöjen vähentämiseksi eli energiatehokkuuden lisäämiseksi.

Kaikki ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista kuin miltä näyttää. Minulla on ollut sekä Citroen XM 3.0 V6 että Alfa Romeo 166 3.0 V6. Molemmat kuluttavat riittävästi, mutta syöpön moottorin tuottama välitön lämpö kabiiniin talvella merkitsee sekin: kun kuljettajan on välittömästi lämmin ja tuulilasi pysyy jäättömänä, ajo on turvallisempaa. Potentiaalista terveyden ja elämän säästämistä, mutta vaikeasti mitattavissa, mitä olisi voinut tapahtua energiatehokkaammassa mutta tältä osin vaarallisemmassa autossa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Juuri näin! Sähköautossa saattaa talvella tulla vilu!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset